maandag 9 april 2012

De Grote Jezus Quiz


Nadat de EO met ‘The Passion’ op een geweldige manier aandacht had gegeven aan het lijdensverhaal van Jezus Christus zat ik vol spanning voor de buis om ‘De Grote Jezus Quiz’ te kijken. Ik zal eerlijk bekennen dat na het succes van The Passion mijn verwachtingen behoorlijk hooggespannen waren. En dat is altijd lastig, want met Jezus Christus als hoofdonderwerp schiet je al snel te kort. Dus dat het gebeurde was niet erg. Hoe het gebeurde was wel erg. Heel erg.

Het is bijna knap hoe de EO er in is geslaagd om een quiz over Jezus zo inhoudsloos te maken. Schaterlachen omdat twee bekende Nederlandsters bekennen dat ze of vreemd zijn gegaan of dat nog steeds doen. Twee meisjes die niet zo snugger zijn nog verder voor gek zetten dan de commerciële zenders al gedaan hebben door ze het Paasverhaal te laten vertellen. En dan als ‘grande finale’ de deelnemers laten lopen over water, ik vond het symbolisch dat het sommige kandidaten wel ‘lukte’ terwijl de EO met deze quiz niet eens in staat was te voorkomen dat ze door het ijs zakte. Dezelfde Evangelische Omroep die het programma ‘Loopt een man over het water’ besloot niet uit te zenden stond deze uitzending wel toe. Ik wil niet weten wat er allemaal in ‘Loopt een man over het water’ over Jezus werd gezegd, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat het erger was dan wat ik vanavond heb moeten aanzien.

Maar ik vrees dat we ons als Christenen morgen nog ongeloofwaardiger maken dan dat de EO vanavond onbedoeld heeft gedaan. Want morgen gaat de telefoon bij de EO. Niet één keer, niet twee keer, maar waarschijnlijk tientallen keren, wellicht honderden keren. Allemaal mensen die hun abonnement bij de EO op zullen zeggen.  En dat is nog erger dan de Grote Jezus Quiz. Dat we een dag nadat we met elkaar hebben gevierd dat onze zonden vergeven zijn, niet in staat zijn om de EO deze fikse uitglijder te vergeven. Dat zou pas echt ongeloofwaardig zijn. Laten we een stukje van het beeld dat ‘De Grote Jezus quiz’ wellicht heeft opgeroepen herstellen. Gewoon door niet te bellen.

19 opmerkingen:

  1. Ik ben onder de indruk van het eind van je betoog. Ik heb jaren geleden mijn abonnement al opgezegd maar je zet me wel weer aan het denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volledig eens met je eerste analyse, niets doen is echter geen optie. Vergeven kan nl. niet los gezien worden van schuldbekentenis. Een broederlijke vermaning naaf de EO is dus wel degelijk op zijn plaats!

    Gr. Jan Rein Palland

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooigeschreven, Ik schrok er ook van dat ze Jezus als toveraar neerzetten. Inderdaad genade en vergeving.. Maar ik hoop dat ze wel gaan nadenken over wat ze uitzenden..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. je moet leren out of the box te denken, dit zet niet gelovige aan het denken en te kijken wat waar en niet waar is. Veel mensen zijn van binnen de lijntjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het allerergste is.... ik lachte mee... als er geen eo boven stond, maar bnn had ik het ook geloofd. ik ben wel benieuwd naar de reactie van de eo, waarom ze dit hebben uitgezonden. Ze zullen zeker veel telefoontjes krijgen. Maar laten wij voor hen bidden. En bidden voor alle mensen die ook voor de tv zaten, mensen die uit de kerk zijn gelopen, vroeger geloofde en het nu niet meer weten, etc, laten we voor die mensen bidden, dat dit programma ze toch weer aan het denken heeft gezet. En dat Jezus in hun hart mag komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat mensen aan het denken worden gezet is mooi. De keuze van de kandidaten vond ik dan ook goed. (ook heel kritische denkers ertussen) Maar de EO moet wel zelf met respect omgaan met Jezus. Dat zag ik oa niet terug in het als achtergrond of tune-tje gebruiken van het Haleluja.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ben het helemaal met je eens. Ondanks dat heb ik wel mijn lidmaatschap opgezegd. We moeten inderdaad deze uitglijder van de EO vergeven, maar ik wilde wel een statement maken door (tijdelijk) mijn lidmaatschap op te zeggen. Wel met de vermelding dat wanneer ik zie dat de EO er wat van geleerd heeft en dat ook op televisie in huidige en vooral ook in nieuwe programma's laat zien, dat ik zeker weer lid wil worden. Maar eerst even afwachten wat de EO de komende tijd gaat doen.

    Groet, Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben het niet helemaal eens met je laatste stuk. Je abonnement opzeggen heeft niets te maken met het al dan niet vergeven van misstappen. De EO moet net als elke andere omroep de effecten ondervinden van wat ze uitzendt, als leden niet tevreden zijn dan moet de omroep niet uit naastenliefde toch maar in stand gehouden worden. Marktwerking zorgt ervoor dat kwaliteit gewaarborgd blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zie ook een medeblogger:
    Nieuwe hashtag: #EOexcuus. Voor ieder die zich schaamt voor #jezusquiz en een excuus verwacht van @EOnl ! http://wp.me/p234ZS-rA #RT

    Ik heb het niet gezien, dus weet niet waar het over gaat.

    Maar, de mensen die beginnen over oordeelt niet, wie zonder zonde is..., etc? We moeten als Christenen elkaar terecht wijzen. Deed Paulus dat ook niet met de brieven naar de gemeenten? Deed Jezus dat zelf ook niet, door Johannes, door de brieven naar de gemeenten in Openbaringen. Dit alles ter opbouw in de gemeente.

    We mogen best mensen zeggen wat verkeerd is. We mogen niet doen alsof we zelf een haar beter zijn. En altijd vanuit genade, zoals Matthijn dat ook laat zien.

    Bedenk eens wat voor een getuigenis je als Christen geeft, met de acties die je doet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alles goed en wel, maar Paulus stuurde netjes een brief naar de mensen die het aanging en hing het niet aan de grote klok.Op die manier werd de naam van Christus geen schade toegebracht. Wat er nu gebeurt vind ik liefdeloos en onchristelijk. Mijn niet christelijke collega's verheugden zich vanmorgen al op deze commotie, was weer een mooi voorbeeld van hoe christenen onderling met elkaar omgaan. "Schouder aan schouder in Uw wijngaard"??? Helaas nog steeds niet.

      Verwijderen
  10. Ik vond dit typisch een gevalletje van zonde in zowel figuurlijke en letterlijk zin van het woord.
    Ik kan best wat hebben en ben niet snel van slag,maar dit kwam voor mij vrij respectloos over.
    Ook ik blijf gewoon lid van de EO,omdat hier óók gewone mensen werken die in de fout kunnen gaan en ze tenslotte ook prachtige programma´s maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik wacht op een excuus van de EO.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is inmiddels uitgesproken. Of moeten ze je persoonlijk benaderen?

      Verwijderen
  12. In vele opzichten een steengoede blog Matthijn!! Blessings! Jan Pool

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goed zo Arjan/EO! Ik heb het programma niet gezien, wel de heftige reacties. Lijkt mij goed dat we hier nu een streep onder zetten en weer doorgaan. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Respect voor deze reactie, er is werk aan de Winkel http://bit.ly/HuPd9V

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Werk aan de winkel voor de E.O. Begrijpelijk dat je mee wilt met de tijd maar pas op dat populariteit niet gaat winnen van Het Woord

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Sorry Matthijn maar ik heb er toch een beetje moeite mee hmet hoeveel bombarie jij in het geweer gaat tegen de EO. En er zelfs nog trots op bent dat je commentaar wordt aangehaald door NRC. Er wordt wel weer een hele avond over Jezus gepraat en probeer je een beetje te verplaatsen in de wereld buiten de trouwe kerkganger. Veel niet-christenen lieten merken dat ze toch wel in Jezus geloven en dat dat getuigenis van Dennis vdGeest tegen Frank Lammers die Jezus ter verantwoording wilde roepen voor de ellende. En Gordon die alles wil weggeven. Nou ja, ik vond het prachtig zoals de EO veel niet chr. bekende Nederlanders in beweging zette en tussendoor diverse moraliteiten uit de bijbel naar voren bracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Kinderachtige reacties, op een poging tot humor van de christelijke zender. Stelletje zuurpruimen

    BeantwoordenVerwijderen